Hamnen i Sigtuna är skyddad för nästan alla vindar innanför en betongpir, som byggdes 1971.
Inne i hamnen har vi även flytbryggor, och disponerar 250 platser i hamnen och c:a 30 platser vid bryggor längs med strandpromenaden. Sigtuna Båtklubb arrenderar hamnen av Sigtuna kommun.

Observera att långsides förtöjning ej är tillåten på utsidan av piren. Detta p.g.a. viktrestriktioner då piren börjar bli sliten.

På pirnocken finns en fyr (N59.36,79´  E17.42,85´) för insegling i mörker, dessutom är hamnen upplyst nattetid. Farleden har en masthöjdsbegränsning på 18 meter vid järnvägsbron i Stäket i den speciella båtsportsled under västra delen av bron, annars 16,5 meter.

Toaletter och dusch finns i huset bredvid Hamnpaviljongen.

Läs mer om vår gästhamn här

Hamnkapten har en administrativ roll på distans och nås säkrast på epost, hamnkapten@sigtunabk.se, eller telefonnummer 070-266 89 00 (18-21 vardagar samt helger). Hamnpaviljongen har telefonnummer 08-592 555 51 och bemannas frekvent av vice hamnkapten Kegge eller andra medlemmar som kan vara behjälpliga. Under säsong är området bemannat från kl 18-06 alla dagar.

Hamnpaviljongen, båtklubbens klubbhus, var tidigare biljettkontor och väntsal när Sigtuna trafikerades med passagerarbåtar.

Välkommen till vår fina båthamn !

Mat och dryck

I hamnen finns tre restauranger, Våfflan hamnkrog och bar som serverar utmärkt mat och dryck, konferenshotellet 32 rum och kök samt restaurangbåten/kvarterskrogen Båthuset Krog & Bar som har fullständiga rättigheter och ett fantastiskt kök!