Position N 59.25,95 O 17.44,06.
Sigtuna Båtklubb:s holme ligger i västra delen av Görväln, 3,5 nm söder om Stäket, se kartan nedan.

Kalender för Klubbholmen 2022:
Öppning av holmen 7/5
Arbetsdagar vår 21/5
Arbetsdag sensommar 20/8 med kräftfest på kvällen
Stängning av holmen 24/9

Den heter Landholmen. Vi hyr den nu tillsammans med två andra båtklubbar.

Vi söker nu en ny Klubbholmsfogde

Historik
Året var 1976 då möjligheten dök upp att få en klubbholme efter Skålgrund.
Skålgrund låg vid södra delen av Sigtunafjärden på Kungsängslandet. 1967 fick SiBK lämna detta fina ställe då det skulle användas som en del av ett skjutfält. Nåväl, ett arrendeavtal skrevs mellan SiBK och Lennartsnäs, som ägs av familjen af Ugglas. Nu blev det en febril aktivitet på holmen. Bryggor byggdes och lades ut, torrtoan blev snart klar, en ”segeltork” och en grillplats likaså. Flaggstången på södra spetsen, med SiBK-flagg, hälsade välkommen till bl.a. midsommarfirande på holmen. All materiel forslades dit på våra egna båtar, det var alltid något som skulle ut till holmen.

Efter några år avtog intresset från medlemmarnas sida. Hässelby Strands båtklubb ville vara med och dela holmen med oss vid slutet av 1980-talet. Så blev det och nya flinka fingrar hjälpte till att iordningsställa fler bryggplatser och ett sop/toahus m.m. Märsta Båtklubb sökte en klubbholme och SiBK kom fram till att holmen gott räckte till för tre båtklubbar. Ett avtal slöts 1997 och aktiviteten ökade kraftigt.

Nu kan vi påstå att Landholmen är en av de mest välvårdade klubbholmarna i området.

Ordningsföreskrifter klubbholmen