Inbjudan till föreläsning på UVB: Historien om m/y Alba II

Onsdag 16 okt kl 18:30

ALBA_orig_500_400 Roland Storm berättar den fascinerande historien om m/y ALBA II, som låg på havets botten i 30 år innan hon hittades, bärgades och renoverades. En spännande kväll utlovas!

Roland Storm, som blev Årets Väsbybo 2008, är nog mest känd för oss i Väsby genom sitt arbete med att dokumentera Upplands Väsbys historia, vilket han var hos oss och berättade om för ett år sedan. Men Roland har också ett genuint intresse för veteranbåtar.

Han har varit delägare i, och arbetat aktivt med återuppbyggnaden m/y ALBA II, en av Sveriges mest omskrivna veteranbåtar. Hon byggdes 1912 av konstruktören Hugo Schubert som använde henne som visnings- och representationsbåt vid de Olympiska seglingarna 1912. Hon har därefter ägts av bankirer, direktörer och en amerikansk ambassadör. 1964 sänktes hon av sin dåvarande ägare och låg sedan på havets botten i ca 30 år innan hon bärgades och renoverades under 1990-talet.

Roland kommer berätta den fascinerande historien om m/y ALBA II och visa både historiska foton och filmer från 1930-talet och “nya” bilder från renoveringen. En spännande kväll utlovas.

Anmäl dig till Bim, UVB Klubbmästare, via mail (clubmaster@uvb.nu)
eller telefon 070-950 66 88

Varmt Välkomna!